Beredeneerd handhaven dossier TUF

8 feb 2019
Beredeneerd handhaven dossier TUF

Over het onderwerp TUF heeft iedere Dongenaar ondertussen een mening. En dat is begrijpelijk. Sinds lange tijd zijn we in de gemeente Dongen bezig om de problemen rondom TUF recycling op te lossen. De Dongense VVD wil dat deze kwestie zo snel mogelijk wordt opgelost. Maar wel op een manier dat het de Dongenaren geen geld kost.

Aansturen op landelijke aanpak

Het probleem met de kunstgrasmatten overstijgt de grenzen van Dongen en Brabant. Dat was de reden dat de Dongense VVD in de raadsvergadering van vorig jaar november de landelijke politiek om aandacht vroeg voor dit probleem. Alle partijen binnen de raad waren het unaniem met ons eens. We zijn blij dat er actie wordt ondernomen door zowel de staatssecretaris als de marktpartijen. De kunstgrasbranche werkt gericht aan landelijke oplossingen voor het totale verwerkingsproces van productie tot en met de recycling. En dat kost tijd.

Haastige spoed is zelden goed

Diverse berichten lijken erop te wijzen dat een oplossing mogelijk is. Maar we moeten een oplossing echter niet afdwingen. Eerder werd een dwangsom opgelegd aan TUF Recycling en ontstond de mening dat de gemeente strenger moest handhaven. Eerder dit jaar ontvingen wij het bericht dat TUF Recycling aan de dwangsommen heeft voldaan. Op dit moment zijn er geen risico’s voor de volksgezondheid en het milieu. Sommige partijen roepen alleen om daadkracht en willen het TUF dossier z.s.m. afronden. Daar staat de Dongense VVD ook voor, MAAR niet ten koste van de Dongenaar. Wij willen een oplossing waarbij de rekening gaat naar de betrokken partijen. En daar is meer tijd voor nodig.